Alergarea pe ploaie

“Nu trebuie sa va speriati de alergarea in ploaie, trebuie doar sa fiti pregatiti de ea” ne sfatuieste alergatorul profesionist Scott Jurek, detinator al recordului la Ultramaratonul Badwater – 135 mile (~217 km), cel care si-a petrecut 11 ani de antrenamente pe vreme rea in Seattle. El sustine ca a te mobiliza si a alerga in conditii meteo nefavorabile te face un atlet mai bun.

Daca ati reusit sa va mobilizati si sunteti gata de un antrenament ud si intens, iata cateva sfaturi de care sa tineti cont.

 

Scoateti culorile fosforescente din dulap

Pentru ca acum este momentul sa scoateti si sa folositi acei colanti neon pe care i-ati adorat la cumparare insa pe care i-ati cam neglijat datorita faptului ca pareau prea stridenti pentru o tura de parc in miezul verii. Asta pentru ca atunci cand ploua, mediul inconjurator este mai intunecat si este dificil pentru soferi sa va vada iar franarea unui autovehicul in conditii umede este mai dificila. Folosind culori neon in nuante de portocaliu, galben, verde, roz sau albastru va faceti mult mai vizibili in timpul zilei decat ati face-o cu insertii reflectorizante. Desigur, daca va hotarati pentru o alergare de seara si vremea este ploioasa, ideal este sa combinati culorile neon cu acele elemente reflectorizante. Astfel va asigurati sa sunteti vizibili si reduceti semnificativ riscul de accidente.

nike-run-in-the-rain-01

 

Purtati straturi inteligente de haine

Daca optati pentru pantaloni scurti, asigurativa ca pe sub ei aveti o pereche de pantaloni de compresie pe sub pentru a preveni iritarea pielii. De asemenea, daca temperatura coboara sub 10 grade Celsius,  este bine sa aveti un strat protector rezistent la apa si vant. Acest strat este esential intrucat atunci cand ploua, corpul se raceste mult mai repede. Desi nu va va mentine 100% uscati, acest strat face o treaba excelenta la mentinerea temperaturii corpului, scazand astfel riscul de hipotermie. De asemenea luati in considerare purtarea unui cozoroc sau a unei sepci pentru a va proteja ochii de ploaie.

 

Protejati-va electronicele

Pentru a va proteja telefonul si alte gadget-uri folosite la alergare, optati pentru echipament de alergare care sa aiba buzunare interioare. In plus, puteti opta pentru o husa waterproof care va garanteaza o protectie 100% impotriva umezelii.

 

Verificati-va sireturile

Pentru ca in contactul cu apa riscati sa va treziti cu sireturile dezlegate si sa va accidentati, cel mai bine este sa va asigurati inca de la inceput ca acestea sunt legate corespunzator. Daca sunteti hotarati sa alergati mai mult in conditii de umezeala, cel mai bine este sa optati pentru o pereche de pantofi de alergare waterproof, acestia avand deja un sistem de legare adecvat conditiilor meteo nefavorabile. In plus, ii puteti folosi cu succes si la alergarea pe zapada. Pentru un plus de confort, puteti apela la sosete mai subtiri, care nu absorb foarte multa apa si nu va ingreuneaza alergarea.

 

Modificati-va rutina de alergare

Daca aveti impresia ca o alergare pe ploaie este un moment bun sa faceti sprinturi sau sa va depasiti un record propriu, va inselati amarnic. Vremea nefavorabila va incetineste seminificativ viteza, ploaia rece putand sa aiba un impact de un minut jumate per kilometru. In plus, un asemenea tip de antrenament pe carosabil umed va creste riscul de accidentare, punand presiune mare pe masa musculara si pe articulatii. In schimbm Jurek ne sfatuieste sa ne concentram pe anduranta si pe alergarea pe distante lungi.

In plus, pe langa modificarea tipului de alergare, este o idee buna sa va modificati si stilul de alergare, facand pasi mai putini – 85 -90 pasi/minut – astfel reducand timpul petrecut pe suprafata alunecoasa, ceea ce va reduce semnificativ riscul de alunecare.

Referitor la problema majora cand alergati pe ploaie: baltile si schimbarea directiei, cel mai bine este sa va inditi genunchii cu 10 grade, mutandu-va astfel centrul de greutate si prevenind rigidizarea corpului. Acest lucru protejeaza tendonul si articulatile de accidente care pot avea loc atunci cand sariti sau schimbati directia de mers.

 

Si nu uitati: optati pentru banda de alergare in cazul in care:

Ploaia este insotita de fulgere. Acesta este un moment bun sa stati in casa. Daca acesta este un motiv serios de amanare a evenimentelor sportive de amploare mai mare, este si un motiv serios sa va reganditi planul de antrenament in aer liber.

Vantul bate foarte tare, iar in combinatie cu ploaia duce la o racire mai rapida a organismului si implicit creste riscul de accidentare. Desi sa alergi contra vantului poate fi o provocare, este bine sa evitati acest lucru daca rafalele vantului depasesc 65km/h.

Vreti sa alergati tare. Pentru ca asa cum am mai spus, carosabilul umed este foarte dur si afecteaza musculatura si ligamentele, in special tendonul lui Ahile si cu ligamentele din zona genunchiului. Astfel, daca doriti sa alergati tare, mai bine apelati la banda sau asteptati sa treaca ploaia si vremea urata.