Trail Running – 7 pasi pentru prima alergare in natura

1. Gasiti o ruta

Cea mai buna metoda este sa gasiti un grup de alergatori in natura si sa va alaturati lor. Ei stiu cele mai bune rute si va pot ajuta la inceput. In Romania din pacate alergarea abia incepe sa devina populara iar alergarea in natura este prea putin cunoscuta. Cu toate aceste exista anual evenimente de alergare montana (Ciucas x3, 2×2 Run, etc) unde puteti sa participati la inceput in calitate de spectator si apoi sa deveniti un participant.

Daca aceasta solutie nu va este cea mai la indemana puteti da o simpla cautare pe Google si veti gasi cateva trasee interesante. Noua ne-au atras atentia cele de pe Trail Running Romania unde utilizatorii pot sa isi partajeze trasee proprii si, in plus, contine si o sectiune dedicata organizatorilor de curse.

2. Incetiniti si luati-o usorSadu4

In medie este bine sa va asteptati sa alergati cu 20% mai incet decat o faceti in mod normal pe aceiasi distanta. Veti intalni dealuri abrupte, mai multe miscari laterale si o multime de alte obstacole. Alergarea in natura este cea mai placuta atunci cand uiti de ritm (pace) si te concentrezi pe placerea de a alerga.

Scurtati pasii, astfel incat greutatea corpului sa fie pe picioare in majoritatea timpului; acest lucru va ajuta sa reactionati mai rapid si sa va pastrati echilibrul. Veti constata ca alergarea montana lucreaza musculatura trunchiului si intareste sistemul muscular mai mult decat alergarea pe asfalt.

3. Nu va fie teama sa mergeti pe dealuri

Cea mai sigura metoda de a identifica alergatorul montan este sa te uiti dupa persoana care la urcare este depasit de toata lumea pentru ca la coborare sa ii depaseasca pe tori. Alergatorii montani stiu ca este mai eficient sa urci in mers un deal, conservand astfel energia pentru portiunile de coborare si pentru cele intinse.

4. Uitati-va mereu 3 metri inainte 

Arunci cand practicati acest tip de alergare este obligatoriu sa fiti extra prudenti la fiecare pas. Insa, in acelasi timp, nu este indicat sa stati mereu cu privirea in pamant.

Scanati in continuu solul cativa metri in fata, in timp ce alergati. Pe masura ce va apropiati de un obstacol identificat din timp, veti reactiona mai rapid si il veti putea evita. Si nu fiti lenesi: ridicati piciorul putin mai sus decat considerati ca este necesar ca sa evitati o radacina sau o piatra. Numeroase cazaturi au loc din aceasta comoditate de a ridica piciorul cu cativa centimetrii mai mult decat este necesar.

5. Pastrati o distanta de minim 3 metri fata de ceilalti alergatori.

Daca vreti sa puneti in aplucare punctul anterior, este necesar sa aveti vizibilitate. Si acest lucru nu este posibil daca stati lipit de cel din fata voastra. In plus, nimanui nu ii place sa aiba pe cineva care ii sufla in ceafa pe asemenea trasee.

6. Atentie la radacinile alunecoase si la bolovanii de pe traseu 

Si daca tot am vorbit de siguranta, este foarte important sa incercati sa calcati peste sau alaturi de un copac cazut, o radacina sau o piatra decat sa calcati direct pe ele. Majoritatea sunt mult mai alunecoase decat par. Iar la trecerea peste cursuri de apa este mult mai sigur sa treceti direct prin ele decat sa sariti de pe o piatra pe alta (pietrele ude sunt foarte perisuloase si puteti suferi accidentari grave). In plus este trail running: aveti voie sa fiti uzi si plini de noroi!

7. Fiti in siguranta. Nu se numeste “salbaticie” degeaba.

Nu este nevoie sa exageram cu asta insa sunt cateva chestii de bun simt. Cand este posibil este indicat sa aveti un partener de alergare iar daca este prima data cand sunteti pe acea ruta, o harta (fizica sau electronica) este mereu binevenita. In plus, este indicat sa aveti in masina un chit de prim ajutor si cateva provizii de apa si mancare. Daca alergati singur un telefon mobil si un spray paralizant sunt de asemenea indicate.

Si nu uitati: informati-va asupra zonei in care alergati: care este fauna, cand si unde sunt zone de vanatoare, cand apune soarele, etc. In general orice inofrmatie care va ajuta sa evitati un pericol este utila.