Trail running – Ghidul incepatorului

Trail running (numit si skyrunning sau alergare montana) este un sport ce consta in alergare si urcare pe poteci (deal, munte, paduri sau chiar desert), traseu care in general nu este accesibil accesului auto, cu exceptia punctelor de start/finish.

Acest tip de alergare satisface dorinta de alergare in natura. In conditiile in care tehnologia progreseaza de la o zi la alta, un lucru ramane sigur: alergarea pe poteci ramane neschimbata.

Deci ce are de castigat alergatorul obisnuit dintr-o asemenea aventura in natura?

Doua lucruri. Primul este riscul redus de accidentare: suprafata moale, mereu diferita a traseului, intareste muschii trunchiului si reprezinta o suprafata mult mai placuta decat asfaltul pentru cursele lungi. Al doilea este elanul pe care il ai in alergare. Un elan care nu este posibil sa il ai pe asfalt, energia sa venind din mediul inconjurator, din aerul curat al naturii.

Alergarea in natura te face un alergator mai puternic, mai rapid, mai fericit. De fapt, te transforma in alergator. Punct. Nu asteptati ani de zile sa va apucati de alergare in natura, luati atitudine, iesiti afara si o sa simtiti diferenta.

Daca v-ati hotarat sa incercati acest tip de alergare, nu uitati de echipament. Acesta este similar cu cel de pe asfalt, ba chiar puteti folosi o parte din echipamentul de alergare in oras atunci cand incepeti o alergare in natura:

  • Imbracaminte: puteti folosi cu succes echipamentul de alergare din oras, fara a avea nevoie de echipament suplimentar (colanti, tricou, sosete de alergare, etc), In plus, pentru siguranta, o jacheta impermeabila este utila mai ales in sezonul rece. In plus, puteti alege una care se pliaza si ajunge la dimensiunea unui portofel.
  • Incaltaminte: aici este necesara o mica investitie intrucat suprafata este diferita si aveti nevoie de incaltaminte cu crampoane, care sa adere si sa ofere siguranta pe suprafete diferite. Sa nu va sperie daca sentimentul va fi putin ciudat la inceput, pantofii de trail running fiind mai grei si mai rigizi.
  • Bidon de hidratare: daca in oras mai putem “trisa” cu un magazin de cartier sau cu o apa cumparata de drum, in natura lucrurile stau diferit. Nu ai siguranta ca vei gasi un izvor cu apa si mai ales ca acel izvor sa fie potabil (apa din natura de foarte multe ori, in special cea din zonele mai joase, poate contine diverse bacterii care pot provoca probleme sistemului digestiv). De aceea cel mai bine este sa va asigurati ca aveti apa suficienta la voi sau, in caz de urgenta, pastilele de purificare a apei de izvor sunt binevenite.
  • Lanterna frontala: un avantaj al acestui tip de alergare este ca nu trebuie sa va faceti griji in privinta masinilor la ore foarte matinale sau pe inserate. Insa, din motive de siguranta, este indicat sa aveti de fiecare data cand alergati in natura o lanterna  (preferiabil frontala insa si una mica de buzunar este utila). Nu se stie niciodata cand se schimba vremea.

Si in final, nu uitati de haine de schimb: daca alergati corect veti fi transpirat si veti avea nevoie de haine uscate.

 

Va simtiti pregatiti sa alergati in natura? Corporatisti Sportivi va recomanda Baneasa Trail Run (13 decembrie 2015)

 

Surse de inspiratie:

  • Cartea “Born to run“, de Christopher McDougal – un bestseller despre alergarea pe distante lungi, alergarea descult si desigur, trail running
  • www.trailspace.com – un website foarte util unde veti gasi multe review-uri la echipamente si accesorii de trail running