Diabetul si alimentatia sportivilor diabetici

A avea diabet nu reprezinta o piedica in a face sport. Dimpotriva, este cunoscut faptul ca unii dintre cei mai buni sportivi de pe planeta au atins anumite performante fiind diagnosticati in acelasi timp cu diabet (cel mai cunoscut exemplu este multiplul campion si medaliat olimpic la inot, Gary Hall Jr.).

diabetes sportsMulte persoane diagnosticate cu diabet evita sa faca miscare de teama hipoglicemiei (nivel scazut al zaharului din sange). Insa, cu o monitorizare atenta si cu o dieta echilibrata si adaptata acestei conditii, se pot obtine rezultate sportive excelente. Cel mai important este sa se cunoasca simptomele hipoglicemiei si sa se actioneze corespunzator. Adesea avem impresia ca transpiram mai mult decat de obicei sau ca suntem putin ametiti din cauza efortului intens insa in realitate acestea sunt principalele simptome ale hipoglicemiei. Alte posibile simptome sunt: senzatia de oboseala/lipsa de vlaga, dureri de cap, confuzie, foame, tremurat si tulburari de vedere.

Specialistii de la Clevland Clinic ne ofera cateva sfaturi pentru a preveni hipoglicemia si pentru a obtine performate sportive:

  • monitorizati cu atentie nivelul glicemiei atat inainte, cat si dupa realizarea de exercitii fizice;
  • nu incepeti o activitate sportiva de nici un fel daca aveti glicemia scazuta (sub 70) –  luati o gustare inainte;
  • nu incepeti o activitate sportiva de nici un fel daca aveti un nivel ridicat al glicemiei (peste 300); asigurati-va ca ati urmat tratamentul prescris de medic si in cazul in care acest nivel nu scade, adresati-va medicului specialist;
  • este recomandata o masa sau o gustare care sa contina carbohidrati cu 3 ore inainte de exercitiile fizice;
  • pastrati mereu la indemana o sursa de carbohidrati – o acadea, un pumn de fructe uscate (ex: stafide), fructe proaspete, batoane de granola sau cativa biscuti uscati;
  • planificati-va o mica gustare in timpul antrenamentului in cazul in care acesta dureaza mai mult de o ora;
  • pentru activitati sportive care dureaza o zi intreaga, planificati-va sa luati 6 mese, toate continand surse de carbohidrati si proteine si evitati alimentele bogate in zaharuri si grasimi;
  • luati o masa imediat dupa activitatea fizica pentru a preveni hipoglicemia si pentru a va reface sursele de energie; atentie: hipoglicemia se poate manifesta pana la 48 de ore dupa activitatea fizica asa ca este foarte important sa va monitorizati nivelul glicemiei si sa aveti o dieta echilibrata;
  • anuntati-va coechipierii/colegii de antrenament ca sunteti diabetic si explicati-le care sunt simptomele si ce trebuie sa faca in cazul in care aveti o criza de hipoglicemie.

Ce sporturi sunt recomandate in cazul bonavilor de diabet? Raspunsul este simplu: orice fel de miscare, in echipa sau individual, de placere sau cometitional, sportul in orice forma a sa este benefic pentru sanatatea oricui. Pentru cei aflati la inceput de drum recomandam sa se inceapa cu miscare usoara, plimbare zilnica de cate 30 minute, urmand ca in timp sa se inceapa practicarea usoara a altor tipuri de miscare: golf, yoga, alergare, inot, ciclism, tenis, sporturi de iarna, sporturi de echipa (fotbal, volei, baschet, etc.). Important este sa incepeti si sa nu va opriti!