Alergarea si diabetul

In primul rand trebuie sa mentionam ca, desi impartasesc aceeiasi cauza – nivelul ridicat al glicemiei din sange, diabetul de tip 1 si diabetul de tip 2 sunt doua boli complet diferite.

Foto: www.diabetes.org.uk

Diabetul de tip 1 este o boala autoimuna, sistemul imunitar atacand celulele pancreatice care secreta insulina. Aceasta cauza este necunoscuta iar pacientii diagnosticati cu acest tip de diabet au nevoie de administrarea zilnica a insulinei si de monitorizarea atenta a nivelului glicemiei.

In cazul diabetului de tip 2, cauzele sunt diferite (mostenirea genetica, sedentarismul, stresul, obezitatea, etc.). Tratarea acestuia insa este mai usoara, impunand un regim alimentar sanatos, exercitii fizice regulate si pentru o perioada pastile (in timp foarte multi pacienti ajung sa nu mai aiba nevoie de pastile, dieta si viata activa fiind suficiente). Si in cazul acestui tip de diabet, este importanta monitorizarea atenta cu ajutorul unui glucometru.

Alergarea, pe langa efectul de scadere in greutate, contribuie la stabilizarea nivelului glicemiei si la imbunatatirea secretiei de insulina si de aceea este recomandata pacientilor cu diabet. Insa, inainte de a face acest pas, diabeticii trebuie sa tina cont de cateva sfaturi:

1. Inainte de a incepe, discutati cu medicul. Pe langa incurajarile primite de la acesta, el va stii sa va ajusteze medicatia si de asemenea sa va dea sfaturi privind alimentatia inainte si dupa anumite tipuri de alergari.

2. Ganditi-va de doua ori inainte de a consuma batoane proteice, bauturi si alte suplimente sportive. Aportul mare de carbohidrati din aceste produse contribuie la tratarea hipoglicemiei iar consumul frecvent de acest tip de produse poate afecta procesul de ardere a caloriilor si in acelasi, pe o perioada mai lunga de alergare, poate genera efectul opus: scaderea glicemiei, ceea ce afecteaza serios capacitatea de alergare. De asemenea cititi cu atentie eticheta: pe foarte multe din aceste produse scrie “Nerecomandat diabeticilor”!!!

3. Poate va intrebati daca este posibil sa faceti efort fizic si totusi sa preveniti hipoglicemia (scaderea nivelului de zahar in sange). In mod clar puteti face asta. Daca va controlati diabetul doar prin dieta si exercitii fizice, nu va expuneti riscului de hipoglicemie cand alergati. In momentul in care luati si medicamente, medicul specialist va poate face un plan astfel incat sa nu aveti aceste probleme. De aceea pasul de la punctul 1 este foarte important: consultati un medic inainte!

4. Ce facem cand suntem dependenti de insulina? In acest caz riscul de hipoglicemie este mai mare si este foarte importanta masurarea nivelului zaharului de mai multe ori pe zi si de asemenea stabilirea unui plan de tratament adecvat.

5. Planificati timpul de exercitii. Efectele benefice ale exercitiului asupra sensiliblitatii la insulina pot dura 24-72 ore(depinde de intensitatea si durata alergarii), iar daca alergati imediat dupa masa, mancarea consumata nu apuca sa creasca glicemia. Deci daca sunteti obisnuit cu un mic consum de zahar seara, o alergare tarzie este exact ceea ce aveti nevoie pentru mentinerea unui nivel optim al glicemiei.

6. Luati-o usor. Daca aveti teluri mici de scadere in greutate, amintiti-va ca grasimea nu a aparut peste noapte si nici nu va disparea asa. Doctorii ne recomanda persoanelor supraponderale si obeze sa faca saptamanal 150-250 minute de exercitii cu intensitate moderata pentru mentinerea greutatsii si 250-300 minute saptamanal pentru scaderea in greutate.