Astmul si sportul

Reiteram ceea ce am spus in cazul pacientilor cu diabet: a fi diagnosticat cu o boala nu este un impediment in practicarea sportului, ci dimpotriva, reprezinta o parte din planul de tratament. E adevarat ca in cazul pacientilor cu astm exercitiile fizice care pot fi practicate sunt diferite de cele ale pacientilor cu diabet sau boli de inima si de aceea este foarte important sa se consulte un medic inainte de a incepe practicarea oricarui tip de activitate sportiva!

exercise-asthma-3Beneficii ale sportului asupra starii de sanatate a bolnavilor de astm:

  • imbunatatirea capacitatii pulmonare, dand corpului un boost respirator si prevenind situatiile in care ramaneti fara suflu;
  • imbunatatirea sistemului imunitar astfel incat aveti sanse mai mici sa faceti crize de astm din cauza racelilor;
  • sustinerea pierderii in greutate ceea ce poate duce la diminuarea crizelor generate de astm;
  • eliberarea de hormoni care induc acea “stare de bine” – studiile au aratat ca persoanele stresate si depresive au o incidenta mai mare a crizelor de astm decat cei binedispusi

Intr-un studiu recent pe aceasta tema, 37% din respondenti au declarat ca se simt mai fericiti si mai sanatosi de cand practica sport.

Ca si in cazul altor boli, exista anumite tipuri de activitati care pot fi facute fara nici o problema sau dimpotriva, exista activitati mai putin recomandate sau chiar interzise:

Yoga – este ideala pentru persoanele suferind de aceasta afectiune. Cheia consta in respiratie si impactul benefic al unei respiratii corecte.

Mersul pe jos – minim 30 minute pe zi fac minuni reducand semnificativ numarul episoadelor astmatice

Baseball – ca si regula generala: orice sport in care corpul necesita un efort sustinut de 5-6 minute, avand un ritm cardiac ridicat poate contribui la inmultirea crizelor de astm. Astfel orice sport care presupune sprinturi (ex: fotbal) trebuiesc atent monitorizate iar practicatii diagnosticati cu astm trebuie sa aiba mereu la indemana un inhalator.

Mersul pe bicicleta – prieten si dusman. In timp ce o plimbare lejera pe bicicleta are efecte pozitive asupra starii de sanatate a individului, un sprint pe munte sau pe sosea si un efort mare sunt potentiali declansatori ai unei crize de astm.

Golful  – relaxeaza mintea si previne episoadele de crize. Totusi atentie la locatia terenului de golf: pot exista in apropiere factori precum polenul primavara care pot impacta negativ bolnavii de astm.

Tenisul – unul dintre cele mai recomandate sporturi. Acesta permite petrecerea de timp afara, un exercitiu fizic moderat, cu pauze, cu acces la alimentatie si hiratare.

Alergarea – din nou prieten si dusman: pe distante scurte sunt sanse mici sa provoace bronhoconstrictia indusa de efort insa la alergarea unui maraton situatia se schimba.

Schiatul – la nivel de coborare lina nu impacteaza negativ sanatatea bolnavilor de astm insa la nivel intensiv, de tip cross-country, poate fi considerat cel mai nociv sport. Activitatea in sine si aerul rece usuca la maxim caile respiratorii iar practicantii au o sansa de 50% sa sufere de bronhoconstrictie indusa de efort (vs 25% in cazul celorlalti atleti care practica un stil moderat e a schia)

Inotul – o activitate ideala: mediul este unul umed, caile respiratorii sunt hidratate iar pozitia orizontala ajuta la eliminarea mucusului acumulat in sistemul respirator.

Volei – nu necesita efort foarte mare si de aceea este recomandat in cazul celor suferinzi de astm. Atentie insa: voleiul pe plaja este mai solicitant si necesita o practicare cu moderatie.

Baschet si fotbal – o activitate de evitat datorita sprinturilor dese si a efortului necesar practicarii acestor sporturi. Insa nu trebuie exclus de tot: una din vedetele New York Kniks – Tyson Chandler a fost diagnosticat cu astm in 2004 insa acesta este tinut sub control.